“Vrouwen onder druk onderhandelen niet” hoorde ik Nicolien Bot zeggen op ons laatste congres. “…Vrouwen willen dan alles óf ze willen niets. En beide werkt niet in onderhandelen…” Ze nuanceerde deze stellingen met veel respect en kunde en het leverde heel veel herkenning op bij de vrouwen (en mannen) in de zaal.
lees verderCategory: Non-verbale communicatie
Welk percentage van de communicatie is non-verbaal?
De meest populaire theorie over non-verbale communicatie is die over de verhouding tussen non-verbale en verbale communicatie gedaan door Albert Mehrabian. Uit zijn onderzoek wordt vaak geïnterpreteerd dat de betekenis van een boodschap voor 55% door de lichaamstaal, 38% door de intonatie, en slechts voor 7% door de woorden wordt bepaald. Vele mensen, waaronder ook veel communicatie-experts, verwijzen naar dit onderzoek ter ondersteuning van het idee dat slechts 7% van alle communicatie verbaal is, en dus 93% non-verbaal. Deze conclusie mag je zo echter niet zomaar trekken omdat hij met nadruk zelf aangeeft dat het om een schatting gaat en dat het slechts geldt in situaties waarin gevoelens en opvattingen verbaal worden overgebracht. Een andere beperking is dat dit onderzoek alleen over gezichtsexpressie gaat.
De opvallende populariteit van zijn onderzoek is wijst er wel op hoe we ondersteuning zoeken voor de ervaring dat de eigen non-verbale communicatie en die van anderen zo belangrijk is in het contact.
Over de precieze verhouding tussen verbaal en non-verbaal is wetenschappelijk gezien echter geen eensluidend antwoord. Een universele uitspraak lijkt onmogelijk omdat het vooral zo context afhankelijk is en een duidelijke scheiding lastig is (Skilled Interpersonal Communication: Research, Theory and Practice’ van Owen Hargie (2010).
Dat we veel meer ons best moeten doen om een incongruente boodschap te decoderen dan een congruente staat wel vast (Argyle et al. 1971 Domangue, (1977); Eskritt et al., (2003)verbal-nonverbal consistency principle ). En wanneer er dan gevoelens of opvattingen worden gecommuniceerd dan lijkt de non-verbale expressie leidend voor het interpreteren van die boodschap. In andere gevallen mag je dat niet zo stellen.
Voorbeelden van non-verbale communicatie
Wetenschaps-aardigheid:
emoties zitten in je lijf
Een visie op stress is dat het een spanning is die veroorzaakt wordt door niet gedeelde of onbewuste emoties die zich langere tijd in ons lijf openbaren. Dat ieder individu dat op haar of zijn eigen wijze doet is een beargumenteerde opvatting in de haptonomie (zie bijvoorbeeld het boek Omgaan met Druk). Er is daarnaast ook wetenschappelijke ondersteuning voor meer algemene manieren waarop we dat doen. Een selectie.
lees verderMasterclass Haptonomie te Utrecht | Non-Verbaal Verstand
Haptonomie wordt ‘hot’ in organisaties
Waarom Haptonomie? Ben je coach, leiding gevende, scrum master, consultant, verandermanager en op zoek hoe je van meer betekenis kunt zijn? Wist je dat die betekenis in sterke mate (vaak maar dan 60%) ontleend wordt aan de tientallen non-verbale signalen die je binnen een minuut in een gesprek afgeeft? Signalen die je gevoelens en overtuigingen weerspiegelen?
Ervaar en kom naar onze Masterclass Haptonomie te Utrecht: Woensdag 27 november van 19.00 uur tot 22.00 uur.
EQ en non-verbale communicatie voor onderhandelaars
Een routeplan naar meer resultaat in je onderhandelingen
“Wat ik vooral belangrijk vind in onderhandelingen is dat de ander eerlijk is naar mij” (aldus een cursist in de Onderhandeltraining voor professionals die ik samen geef met Martijn van Wijk). In de training gaan we vervolgens bij iedereen na wat ‘je eigenlijk belangrijk vindt’ bij je onderhandelingspartner.
lees verderResultaat van coaching op non-verbale communicatie: een voorbeeld.
“Hou dan toch eens je mond!”
“Dat was nou je beste opmerking naar mij vandaag” zo deelde hij na afloop van de cursusdag “Non-verbale interactie dynamiek voor coaches”. Ik was licht verbaasd en vroeg hem wat dan zo lerend voor hem was geweest.
lees verderHet belang van non-verbale communicatie in de verbinding
Non-verbale communicatie: vroeg geleerd oud gedaan?
Kan jij je je laatste keer herinneren dat je een kind van nog geen jaar oud in je armen had en in de ogen keek? Weet je nog hoe dat voelde? En op welke manier je contact zocht? Je oogopslag, je mimiek, de toon van je stem, je adem, de manier waarop je hem of haar vasthield
lees verderWat is de betekenis van non-verbale communicatie ?
Wat zou jij antwoorden? Misschien wel ‘belangrijker dan de verbale communicatie’, of ‘doorslaggevend’? Of ligt het vooral aan de context, aan je stemming of aan het onderwerp? In dit blog ga ik wat dieper in op wat de wetenschap er over zegt. Niet met de pretentie om daarin volledig te zijn, want de hoeveelheid literatuur daarover is overweldigend, maar wel met de intentie om zowel de nuance van de betekenis te benadrukken als ook je nieuwsgierigheid te prikkelen.
lees verderHoe en wanneer speel ik in op het non-verbaal gedrag
Weet jij welke lichaamstaal jij zelf spreekt en welke signalen vooral relevant kunnen zijn in de uitoefening van je vak? Als professional in het begeleiden van mensen liegt je eigen lichaam en dat van anderen nooit. Hoe herken je wat relevante non-verbale signalen zijn bij jezelf en de ander en hoe maak je daar gebruik van? In deze blog lees je wat doorleefde en doordachte suggesties.
lees verderHoe Inspelen op het non-verbale gedrag van de ander?
“Hoe en wanneer inspelen op het non-verbale gedrag van de ander?” Wat suggesties die echt werken.
Het is een van de terugkerende vragen die ik krijg tijdens onze open dagen bij Academium. Vandaag een schriftelijk antwoord.
lees verder
Verbale en non verbale communicatie, wat is waar?
Je herkent misschien wel die getallen waaruit zou blijken dat 93% van de communicatie een non verbaal karakter heeft. Het is een opvallende en wijdverspreide aanname die niet klopt. Hoe dat WEL zit en wat WEL klopt kan je hieronder lezen en hoop ik je voordeelmee doen.
lees verder