Zo leidt je persoonlijke groei tot zakelijke groei.

Ik schat maar zo in dat ook jij als coach je eigen persoonlijke ontwikkeling als je je belangrijkste tool ziet. Toch? Soms is je werk onbetaalbaar maar betaalt het zich ook voldoende uit voor jou? Ben je tevreden of is het een terugkerende zorg?

Hoop als strategie

Je hoop dat je goede werk zich snel rond vertelt komt bij enkelingen uit. Bij de meesten gaat dat slechts mondjesmaat of duurt lang, heel lang… En dat kost je. Meer dan geld alleen. Je motivatie, je zelfvertrouwen soms. En dan wil je toch misschien wel wat meer aan marketing gaan doen naast de website die je natuurlijk hebt. Iedereen ‘doet’ het toch?

Daar ga je als coach van zuchten… Je bent niet van de trucen doos. Dat is niet waar je voor staat. Maar hoe dan wel? 

Zucht…marketing…

Herken je die weerstand? Ik wel. Voor mij is marketing verworden tot het zoeken naar markt en het naar de mond praten van een bedachte doelgroep met als doel (psychologische) methodes te ontwikkelen die het geld uit de zakken trekken van de klant. Daar ga je als coach van zuchten… Je bent niet van de trucen doos. Dat is niet waar je voor staat. Maar hoe dan wel? 

Een alternatief: de-markt-in

Dat is een benadering waarbij je onder ogen ziet dat het gaat om het leggen van relatie met de mensen die je graag als klant hebt. De klant die op een hele drukke markt rondloopt. Met veel, heel veel kraampjes. En hoe je het wendt of keert: jij staat daar ook op die markt. De vraag die jij kunt stellen is: hoe sta jij daar bij? Hoe ga jij in die dynamiek het contact aan? 

Waar doet dit contact een appél?

Wat vraagt het leggen van contact op die markt? Je mogelijke klant heeft ontzettend veel te kiezen. Vaak ook haast en hij wordt overrompeld met mooie beloftes. Wat is waar en wat niet? Weet ook niet zo goed waar te beginnen. Er zijn eindeloos veel kraampjes met vele smaken en geuren, sommige keurig anderen fleurig. Dus hij scant. Waar voel ik me thuis? Wie vertrouw ik ? En dat vertrouwen krijgt hij op een aantal manieren. Wat belangrijk voor hem is: straalt hij of zij ook uit wat er beloofd wordt? Klopt het? Er is zoveel nep te koop… Voel ik mij gezien en gehoord in mijn behoefte. Hij zoekt, net als jij, naar aansluiting. En als hij ergens voor niets kan proeven zal hij het niet laten. 

Radicale Empathie.

Jij bent eigenaar van een kraam op die markt en in die dynamiek zal je kleur moeten bekennen. Anders maak je jezelf onzichtbaar. Dus hoe neem jij ruimte in? Wat is je uitstraling? Je kunt harder proberen te schreeuwen dan je buurman maar vette kans dat dit je niet ligt. Wellicht door radicaal jezelf te zijn en duidelijk te maken waar je voor staat? Zo specifiek en authentiek mogelijk. Met veel empathie voor je eigen kwaliteiten, verlangens en ambities. En met veel blijk van empathie voor diegenen die je het liefste als klant ziet. De basale grondbeginselen van je wijze van verbinding maken liggen daarmee onder een enorm vergrootglas.

“De beste zzp-ers weten wie ze zijn.Die vertellen wie ze zijn, wat ze doen en waar ze precies in geloven. Onomwonden. Dat gaat over hen als persoon en of ze ergens voor staan. Of liever gezegd durven te gaan staan. Kleur durven te bekennen, voelbaar worden. Niet voor iedereen, maar om voor hen die de impact, kwaliteit en betekenis van je acties ervaren. Als je dat doet heb je niet veel woorden nodig. Je doelgroep ontstaat vanzelf als jij weet wie jij als professional bent. Wanneer je weet welke betekenis je wilt hebben, durft te gaan voor wat je met je vaardigheden en hart en ziel wil bieden” 

Ron van Gils identiteit marketeer 2019, schrijver van het boek Storydonig

Corporate Bodylanguage

Ron omschrijft het prachtig. Als geen ander helpt hij mij bij mijn verhaal en vertaalt dat naar de stijl van de website, of ik wel en niet gaat bloggen of vloggen, mijn boek, filmpjes en aanbod. Corporate bodylanguage noemt hij dat. En dat is allemaal een uiting en een gevolg van het zelfonderzoek van mijn professionele ik. Geen doel op zich. 

Succesvol de-markt-in komen als coach start mijns inziens dus echt bij jezelf. Je betekenis. Hoe goed jij je professionele zelf kent, erkent en dat ook durft uit te stralen en z in staat bent relatie te leggen met iemand (de markt) die een groot appel doet op je helderheid, je duidelijkheid, je kleuring en je authenticiteit. Die relatie vraagt om onderhoud. Om periodieke reflectie en investering, discipline ook.

2020: je beste jaar ooit

Dat bereik je niet alleen. Je zult moeten blijven reflecteren op jezelf. Jezelf weer vlot moeten trekken als je vast loopt. Een stok achter de deur van de discipline organiseren. Toegang moeten hebben tot allerlei kwalitatieve ‘de-markt-in’ kennis en kundes. Het is ook een vak…net als jouw vak. 

Samen doen in 2020?

Daarom organiseren Ron en ik samen een avond waarin we onderzoeken of er animo is voor een de-markt-in intervisie groep. Wij hebben een idee hoe daardoor 2020 je beste jaar ooit kan worden juist door dicht bij jezelf te blijven. We presenteren dat graag voor je.

Je bent daarvoor van harte welkom op woensdag 4 februari van 19.30 tot 22.00 uur. Je kunt je hier opgeven

[formidable id=3]