De 3 indicatoren die je impact bepalen

We ontworstelen ons steeds verder aan de gevolgen van dit vreselijke virus. Een beetje tussen hoop en vrees maar feit is dat we in levende lijve meer kunnen. Elkaar coachen bijvoorbeeld. 

En net als de ervaring van de warme zon op je huid na een koude en natte periode, zo ervaar ik het om weer ‘live’ met de ontwikkeling van mensen bezig te mogen zijn. Weer mee te maken hoe voedend de fysieke nabijheid, onze eigen lichaamstaal en die van de ander is. Vol van diepgang en vol van betekenis. 

Waarom jij zo leeg kunt lopen op video bellen.

Waarom de een wel en de ander niet?

Dat beeldbellen energie vreet is voor de een minder waar dan voor de ander. Ik ken directeuren en bestuurders die schijnbaar onvermoeibaar van de ene ‘call’ in de ander stappen zonder van de stoel te komen. Om er vervolgens na uren en uren ook weer vrij monter op te staan. Ze vinden het allemaal zo erg niet. Lijkt het.

lees verder

Haptonomie voor Professionals?

De opmars van het belang van gevoelens

Op je pad van zelfontplooiing heb je stappen gezet. En je wilt verder, uit ambitie en passie voor je vak als coach, teamleider, scrum master, consultant of verandermanager. Je eigen koers volgen. Hoe mooi zou het dan zijn als je daarbij leert vertrouwen op de samenhang van je verkregen inzichten met dat wat je voelt. 

lees verder

De zintuiglijke vermoeidheid achter videobellen.

Gastblog Door:
Dennis Maij Ondernemer/ Founder WeAreBold
Achtergrond in Audio Engineering & Developer

Videobellen, we doen het nu allemaal. Voor mij geen vreemd fenomeen daar ik in het buitenland woon en voor werkbesprekingen al tijden JAREN aangewezen ben op het via internet videobellen. Daardoor ben ik ook erg bekend met de vermoeidheid die het kan geven en deel daarom graag met kennis en ervaring zodat je niet onnodig jezelf vermoeid.

lees verder

Video coaching: de anti-leeg-loop-tips.

“Hoe voorkom ik dat ik leegloop?” Het is de meest gestelde vraag tijdens mijn afgelopen webinar over de kunst van het video coachen. Als je het hebt gemist kijk gerust hier terug:  

https://www.academium.nl/replay-webinar-online-coachen-zo-werkt-het-non-verbale-spel/ Maar wellicht heb je meer behoefte aan een samenvatting. Lees dan hieronder de belangrijkste clues en tips.

lees verder

Ontwikkeling van je impact achter een beeldscherm?

Hoe ontwikkel je de kwaliteit van het contact wanneer je iemand niet ‘live’ spreekt maar via een plat beeldscherm? Is dat mogelijk wanneer de helft van onze zintuigen niet of minder meedoet. Of is het onbegonnen werk; iets wat je eigenlijk niet moet willen?

Niet te doen?

Volgens sommigen professionals ‘echt niet te doen’. Cliënten en groepen haken af en het contact verwaterd. Hoe ga jij daarmee om? Het virus zorgt er niet voor dat alle communicatieve, mentale en emotionele uitdagingen ineens verdwijnen. De vragen en behoeftes blijven. Hoe speel jij daarop in?

lees verder

Online coachen: zo werkt het non-verbale spel

Een vergelijking. Ik speel Padel…de snelst groeiende sport in Nederland.’  Padel is een soort kruising tussen tennis en squash. Laatst speelde ik een potje tegen 2 top 100 tennissers van Nederland maar ze legden het af. Simpel omdat padel andere karakteristieken en spelpatronen kent en er dus iets anders van je gevraagd wordt. 

Begeleiding en coaching via beeldscherm groeit razend snel. Het lijkt een kruising tussen beeldbellen en ‘live’ coaching. Maar ben je een top 100 coach of leider en je gaat nu online dan wil dat niet zeggen dat je goed uit de verf komt van achter dat beeldscherm. Het is een ander tak van sport. Ongetwijfeld heb je aanleg maar ben je ook vaardig?

Non-verbale dorst 

Ook via het beeldscherm gaan de coaching gesprekken over gevoelige zaken. En dus telt je non-verbale communicatie zwaar mee. En al is de verleiding groot om vooral de inhoud in te duiken en je te laten leiden door vooral gedachtes (met het gevaar dat het erg vermoeiend wordt), blijft ons hele systeem dorstig non-verbale expressies van het beeldscherm absorberen om gevoelens van de ander in te schatten. Zo zijn we geprogrammeerd.

Hoe het scherm aanscherpt

Die informatie is visueel gereduceerd tot 2 dimensies van je gezicht en iets van je houding. De communicatie van de rest van ons lijf valt visueel weg. Je ruikt niets, aan je tastzintuig heb je niets en het fenomeen dat je adem makkelijk synchroniseertis doet het ook niet lekker. Wat relatief het minste aangetast lijkt, is je stem. We moeten het non-verbaal dus vooral doen met stem en gezichtsexpressies. En gelijk aan hoe een blind of doof persoon andere zintuigen aanscherpt; zo scherp worden we online (vaak onbewust) dus op stem en gezichtsexpressies.

Hoe ben jij in beeld?

De impact die je hebt is sterk afhankelijk van al je non-verbale signalen. En vaak weerspiegelt je stem weer net een ander aspect van jou dan je houding of de manier waarop je beweegt. Of roept je gezichtsexpressie of houding van je hoofd ongewild een gevoel bij de ander op dat je zelf niet bewust bent of ervaart. 

Je komt online anders over dan je denkt

Hoe jij van achter het beeldscherm overkomt en je verbindt is dus anders dan in het ‘echt’. Als jij meer online werkt en je wilt resultaat boeken dan is een kloppend zelfbeeld van je uitstraling ‘in beeld’ essentieel als professional. Wanneer je daar bewust van bent kun je het gaan gebruiken om dichtbij jezelf te blijven, erin te variëren, bij de ander karakteristieke trekken herkennen en meer grip op resultaat te krijgen. 

Webinar: Je non-verbale impact in beeld 

Wil je weten welke kenmerken van gezichts expressie en stem bepalend zijn op hoe je overkom komt en waar je bij anderen op kunt letten? Schrijf je dan in voor het gratis webinar:  Je non-verbale impact in beeld en geluid op vrijdag 3 april om 11 uur (am).

[contact-form-7 404 "Not Found"]

Één non-verbale communicatie oefening

Verander je houding en je verandert van verhouding

Hoe vaak komt het voor dat je wat vastloopt in een gesprek, de bijeenkomst wat stroef loopt of dat die onderhandeling niet opschiet? Natuurlijk kun je het dan zoeken in verbale en cognitieve interventies zoals feedback te geven. Doorvragen, Samenvatten.

Het vanuit een ander perspectief kijken, dieperliggende overtuigingen onderzoeken of om vanuit een model als DISC, Insights, Leary of Meyers Brigs proberen te snappen wat er gebeurt. Allemaal waardevol en soms succesvol. Maar ja, non-verbale communicatie ‘rules’ in communicatie dus ik voeg er graag een toe aan je repertoire. Je kan er gelijk mee oefenen.

lees verder